Så syns TTIP på nätet

Den gröna gruppen i EU-parlamentet är mest aktiv i debatten om TTIP, investeringsskydd är den mest debatterade frågan och kritikerna hörs överlägset mest på sociala medier. Samtidigt är näringslivet och EU-kommissionen kraftigt överrepresenterade i traditionell nyhetsrapportering. Det är några av slutsatserna i en studie av rapporteringen om TTIP på internet.

Det är organisationen ECIPE (European Centre for International Political Economy) som nyligen presenterade sina preliminära slutsatser när det gäller hur frågan om TTIP syns på nätet. Studien tittar exempelvis på hur frågan syns på Twitter, Facebook, bloggar och i nyhetsrapportering.

Studien, som granskat perioden juni till november 2014 (vissa delar rör längre tidsperioder), visar något överraskande att kommunikationen från nästintill samtliga partigrupper i EU-parlamentet (konservativa toriesdominerade ECR undantaget) präglas av farhågor och kritik (negative sentiment). Den stora överraskningen här är att konservativa EPP, där de svenska partierna Kristdemokraterna och Moderaterna ingår, är övervägande kritiska och har lyft farhågor kring TTIP i sociala medier.

Den stora debattfrågan är, som väntat, den kontroversiella tvistlösningsmekanismen ISDS. Andra ämnen som är omtvistade är genmodifierade organismer (GMO), dataskydd, kultur, livsmedel (klordoppade kycklingar/hormonbiff) samt öppenhet och insyn i förhandlingarna.

Samtidigt som motståndarsidan dominerar stort på Twitter har EU-kommissionen, som förespråkar avtalet, ett anmärkningsvärt starkt övertag i nyhetsrapporteringen. Möjligen är detta ett tecken på att den kritiserade mediestrategi som Kommissionen anammat, som bland annat skulle sträva efter att ”kontrollera mainstreammedias rapportering om avtalet”, varit framgångsrik.

Kommentarer inaktiverade.