EU urvattnar klimatarbete för att slutföra CETA

I dagarna offentliggjorde EU-kommissionen ett nytt förslag på implementering av direktivet om bränslekvalité (Fuel quality directive).  Vad som dock är iögonfällande är att EU-kommissionen föreslår att slopa kravet på att märka ut den smutsiga tjärsanden (oljesand), som Kanada är en stor producent av. Debatten om klassificering av tjärsand går tillbaka till 2009 då EU: s medlemsstater godkände lagstiftningen i syfte att minska utsläppen av växthusgaser från drivmedel som säljs i Europa med 6% till 2020, men misslyckades med att enas om hur man ska genomföra det. Sedan dess har alltså direktivet legat i malpåse i över fem år, vilket gjort att det spekulerats i att förseningen är avsiktligt för att inte störa de pågående handelsförhandlingarna. Något som nu alltså bekräftats – EU-kommissionen urvattnar bränslekvalitetsdirektivet i syfte att kunna importera tjärsand från Kanada via handelsavtalet CETA – en direkt katastrof för klimatet.

Reaktionerna på beskedet har varit starka. Miljöorganisationen Greenpeace ser allvarligt på urvattningen av direktivet i ett uttalande; ”“Barrosos kommission valde att sätta handelsavtal som TTIP framför miljön. Det här borde vara en läxa för Juncker och hans team. Det folkliga motståndet mot de här avtalen kommer bara att intensifieras om han tillåter handelsavtalet att användas för att underminera EU:s miljölagstiftning”.

Yannick Jadot, viceordförande i handelsutskottet i EU-parlamentet och talesperson i handelsfrågor för den gröna gruppen (greens/efa) där Miljöpartiet ingår, menar att EU-kommissionen nu offrar miljölagstiftning på frihandelns altare. Hela hans blogginlägg finns här

Kommentarer stängda.